موسیقی ترکی خراسان,موسیقی مقامی,muğam
آلاداغ سسی|دایرة المعارف ترکان خراسان

تبلیغات

Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 67
  • بازديد ديروز : 40
  • آي پي امروز : 24
  • آي پي ديروز : 23
  • ورودی امروز گوگل : 5
  • ورودی گوگل دیروز : 6
  • بازديد هفته : 67
  • بازدید ماه : 170
  • بازدید سال : 30,176
  • كل بازديدها : 91,569
  • ای پی شما : 3.231.25.104
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 4
  • كل مطالب : 71
  • كل نظرات : 9
  • امروز : دوشنبه 13 مرداد 1399

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟

نام کاربری :
رمز عبور :


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نویسندگان

بازدید : 319 | تاریخ : شنبه 06 شهريور 1395 زمان : 0:29 | نظرات ()


استان خراسان شمالی به دلیل وجود قومیتهای مختلف با فرهنگهای مختلف یکی از مهمترین پایگاه‌های موسیقی مقامی کشور بشمار می‌آید. 

امتزاج و هم‌آمیزی سه فرهنگ مستقل موسیقی مقامی این خطه یعنی، کرمانجی، ترکی و ترکمنی تنوعی شگرف در موسیقی این ناحیه پدید آورده است. 

موسیقی ترکی از عمیق‌ترین و اصیل‌ترین موسیقیهای این منطقه است که هنرمند این حوزه با هنری که از طبع سرشارش جاری می‌شود، زخمه بر ساز می‌زند و این موسیقی را طنین‌انداز می‌کند. 

یک پژوهشگر موسیقی خراسان شمالی پیرامون موسیقی ترکی این منطقه به ایرنا گفت: بخش عمده موسیقی ناحیه‌ای در خراسان شمالی موسیقی ترکی است. 

مهدی رستمی افزود: آهنگهای ترکی به لحاظ تکنیکی قوی و از لحاظ زمانی دامنه‌دار هستند و اشعار و سیلابهایشان کامل است. 

وی بیان کرد: موسیقی ترکی و کردی بر هم اثرگذاری متقابل دارند چنانکه گاه این اثرگذاری آنقدر عمیق است که شناسایی ترکی یا کردی بودن برخی ملودیها مشکل می‌شود. 

او افزود: موسیقی ترکی و موسیقی ترکمنی نیز به خصوص در نواحی مرزی بر هم اثرگذاری داشته‌اند. 

وی بارزترین آهنگهای ترکی را که رنگ و بوی محلی دارند موسیقی "گرایلی، نوایی، غریب و کرم و اصلی‌خان" دانست و افزود: این موسیقی‌ها که با نواختن آنها شکل روایتی آهنگها بروز می‌کند باید مورد پژوهش‌و بازکاوی قرار گیرند. 

این محقق فرهنگ و هنر خراسان شمالی، موسیقی ترکی را مبتنی بر سه مکتب جوین (سبزوار)، گلیان در شیروان و نواحی شمال خراسان از قوچان تا درگز دانست. 

وی گفت: مکتب جوین، موسیقی ناحیه اسفراین و سبزوار است که از نگاه پژوهشگران مهجور مانده است. 

او موسیقی مکتب جوین را آرام و متفکرانه دانست و اظهار داشت: دایره ملودیهای موسیقی این مکتب بسیار وسیع است و مبتنی بر روایت و داستانهای بلندی است که در قالب ملودیهای متنوع توسط بخشی‌ها روایت می‌شود. 

وی "کرم و اصلی خان، زهره و طاهر، ابراهیم ادهم و کوراوغلی" را از جمله موسیقیهای مکتب جوین ذکر کرد و افزود: سلسله‌جنبان موسیقی جوین مرحوم "پرویز دردی و مختار زنبیل‌باف" بوده‌اند. 

او بیان کرد: در این نوع موسیقی به عنوان مثال در مجموعه "کرم و اصلی‌خان" بخشیها با توانمندی خاص ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬ساعت پی در پی نواخته و آواز می‌خواندند و در عین حال موسیقی را با تغییر ملودی همراه می‌کردند تا شنونده احساس خستگی نکند. 

وی گفت: در این موسیقی بعد حماسی، عرفانی و عاشقانه سیال است. 

این پژوهشگر پیرامون مکتب شیروان گفت: این نوع موسیقی هیجانی‌تر است و هنجارهای حرکتی در آن بیشتر و پر تحرک‌تر است. 

وی افزود: ملودیها در این نوع موسیقی ضربی‌تر و ریتمی‌تر و با حرکت بیشتری همراه هستند. 

او بیان کرد: مرحوم "علی گل‌افروز، حاج حیدر کارگر، سلطان‌رضا ولی‌نژاد و مرحوم حسن یزدانی" از پیروان مکتب گلیان در شیروان هستند که توانسته‌اند این موسیقی را به غایت مطرح کنند و پرورش دهند. 

وی گفت: مکتب سوم موسیقی ترکی موسیقی ناحیه شمال خراسان از قوچان تا درگز و نواحی میانی آنها است که برای بیان آن ناگزیر از فرارفتن از مرزهای جغرافیایی استان هستیم. 

رستمی بیان کرد: این سبک از آرامش موسیقی جوین برخوردار است ولی تکنیک در آن بالاتر می‌رود. 

وی افزود: در این نوع سبک رگه‌های تصوف بیشتر دیده می‌شود، نوع اشعار و حرکتها در آن گرایش صوفیانه دارد و نمود رنگ خانقاهی در آن بیشتر است. 

او ادامه داد: "حاج‌قربان سلیمانی و مرحوم حاج‌حسین یگانه" از اساتید مطرح این سبک هستند.
 

نظرات کاربران

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی